Järvas elever läser prisbelönt litteratur

IMG_3902

Ett drygt trettiotal lärare, bibliotekarier och andra litteraturintresserade från Järvaområdet deltog i Textpiloternas fortbildningskväll Mästarmöten på Järva Folkets Park den 23 januari 2020. Under kvällen fick de bekanta sig med arbetet kring tre litterära priser på Järvas skolor.

Nobel i Rinkeby och Tensta

Från Enbacksskolan i Tensta kom eleverna Anita Ali Asgar och Daryan Koyikoyan samt läraren Stefan Ljungdahl för att berätta om mötet med Nobelpristagarna i litteratur 2018 och 2019.

IMG_3912
Stefan Ljungdahl, Anita Ali Asgar, Daryan Koyikoyan och Katarina Lycken Rüter.

Redan innan eleverna fick möta Olga Tokarzcuk och Peter Handkes texter hade de läst andra Nobelpristagare i skolan.

– Den senaste boken vi läste var ”Möss och människor”. Och vi lyssnade på ”Pärlan” av John Steinbeck, sa Daryan.

– Också Nobelprisgare! konstaterade moderatorn Katarina Lycken Rüter.

– Sorry, skrattade Stefan. Det är viktigt att hitta en bok som man kan diskutera och som berör!

Författaren Gunilla Lundgren som är initiativtagare till Nobel i Rinkeby berättade om hur det hela började, och Annelie Drewsen som arbetade vid hennes sida 2019 visade det häfte om pristagarna som eleverna gjorde.

Romsk skrivarverkstad

IMG_3901
Gunilla Lundgren berättar om det romska biblioteket i Bukarest.

Gunilla Lundgren berättade även om sin romska skrivarverkstad i Rinkeby och fick en varm applåd när hon talade om det romska bibliotek hon har startat i Rumäniens huvudstad Bukarest.

Världens ALMA

Ulla Sporrner och Cilla Dalén berättade om Världens ALMA på Hjulsta grundskola, dit ALMA-pristagare har kommit på besök de senaste åren. Det hela började med en viss avundsjuka på Rinkeby och traditionen med Nobelpristagarna som kommer till biblioteket. Men istället för att sura satsade skolan på sitt eget pris. Det blev Astrid Lindgren Memorial Award.

IMG_3925
Cilla Dalén och Ulla Sporrner samt Katarina Lycken Rüter.

När Hjulsta grundskola arbetar med sitt ALMA-tema får alla lärare och all fritidspersonal vara med i den omfattning de vill. På skolan läser man och inspireras av tidigare ALMA-pristagare och Astrid Lindgren själv. Och när årets pristagare tillkännages i månadsskiftet mars–april brukar bibliotekarien sätta igång att sprida information om den. Eleverna blir mycket engagerade och när pristagaren kommer på besök tas hen emot som en riktig superstar.

Augustpriset på Gullingeskolan

På Gullingeskolan i Tensta sneglade man också på de närliggande skolornas arbeta med Nobelpriset och ALMA-priset.

– VI ville hitta ett pris som kunde göra oss glada, sa Nina Grensjö som är bibliotekarie på Gullingeskolan.

IMG_3928
Cilla Dalén, Ulla Sporrner, Nina Grensjö, Maria Lindgren och Katarina Lycken Rüter.

Det blev Augustpriset och 2018 års pristagare i barn- och ungdomsboksklassen: bilderboken ”Gropen” av Emma Adbåge. Slöjdläraren Maria Lindgren ville genast vara med.

– Det är klart vi ska jobba med Augustpriset. Det står i det centrala innehållet i årskurs 1–3 att man ska jobba med sagor. Vi gjorde saker som finns i Gropen och sedan gjorde vi till och med en grop …

Istället för att försöka få med hela skolan har Gullingeskolan börjat i liten skala. Förhoppningen är att fler lärare ska få upp ögonen för priset och vilja vara med kommande år. Augustpriset 2019 gick till Oskar Kroons ”Vänta på vind”, som riktar sig till lite äldre läsare.

– Det är klurigt och vi funderar mycket på ingångar att angripa texten. Kanske vänskap mellan äldre och yngre generationer kan vara en ingång för våra elever? Eventuellt blir det ett skärdgårdsbesök, sa Nina.

När moderatorn Katarina frågade vad det betyder att ha en bibliotekarie på skolan kom svaret spontant från publiken som ropade ut:

– Massor!

– Det är oumbärligt!

Cirkulationsbiblioteket

För lärare som arbetar i Stockholms stads kommunala skolor finns dessutom massor av böcker att låna från Cirkulationsbiblioteket. Kia Knutsson-Norberg fanns på plats för att informera om hur man hittar rätt bok till sina elever. De hade även dukat upp ett inbjudande bord med litteratur av Nobel-, ALMA- och Augustpristagare samt tagit fram en särskild litteraturlista med förslag på böcker.

IMG_3916
Prisbelönt litteratur från Cirkulationsbiblioteket.

Utställning och goodie bags

Förutom programmet om de tre priserna kunde deltagarna ta del av en utställning där Nobelprismuseet visade material och berättade om sina pedagogiska program, ALMA-priset visade sina lärarhandledningar, Gunilla Lundgren visade häften från Nobelpriset i Rinkeby och Cirkulationsbiblioteket visade ett urval av sina böcker. Tanken var att även Nypon och Vilja förlag skulle visa sin vårutgivning, men alla böckerna hade dessvärre fastnat på vägen till Stockholm.

Vid hemgång fick alla deltagare även en goodie bag med litteratur och läsning som ska inspirera det fortsatta arbetet på Järvas skolor.

IMG_3877
Innehållet i goodie bagen.

Mingel med Järvakollegor

Trots att vi arbetar i samma område kan det ibland vara svårt att få tid till utbyta av erfarenheter och idéer mellan skolor. Därför var tiden för mingel som fanns både före och under programmet ett viktigt inslag under kvällen.  Textpiloterna bjöd på knäckebrödsmacka med diverse pålägg, hembakta kakor, kaffe, te och saft till alla som kom.

I det här inlägget kan du ta del av mer information om kvällens innehåll.

Här kommer några mingelbilder. Tack till er alla som kom och medverkade under kvällen!

IMG_3883

IMG_3885

IMG_3887

IMG_3888

IMG_3892

IMG_3914

IMG_3918

 

 

Mästarmöten 23 januari 2020

Inbjudan Mästarmötet

Den 23 januari 2020 arrangerade Textpiloterna en fortbildnings- och inspirationskväll om litteratur för personal på skolor och bibliotek i Järvaområdet. Varmt tack till alla som kom!

Under kvällen presenterades arbetet med tre litterära priser på Järvas skolor samt den romska skrivarverkstaden. Om du vill veta mer om de olika projekten, priserna och medverkande skolor och författare kommer här några länkar:

Nobel i Rinkeby och Tensta

Enbackens nior träffar Olga Tokarczuk

Gunilla Lundgrens webbplats

Annelie Drewsens webbplats

Enbacksskolans webbplats

Knutbyskolans webbplats

Nobelprismuseet

Nobelprisets officiella webbplats

Världens ALMA

Bloggen Världens ALMA

Hjulsta grundskolas webbplats

ALMA-prisets officiella webbplats

Augustpriset på Gullingeskolan

Gullingeskolan på Facebook

Gullingeskolans webbplats

Augustprisets officiella webbplats

Romsk skrivarverkstad

Askebyskolans webbplats

Biblioteksbladet: Barnens ständiga sekreterare

Tack för böcker, kakor och kunskap

Till sist vill vi även tacka våra sponsorer som gjorde denna kväll möjlig: Medioteket/Cirkulationsbiblioteket, Nobel Prize Museum, Novellix, Vilja förlag, Astrid Lindgren Memorial Award och Järva Folkets Park. Vi tackar även Edith Drewsen Fernandez för layout av inbjudan och program samt Kerstin Drewsen som bakade kakorna.

Nobelpristagarna på kafé – INSTÄLLT

UPPDATERING 28 OKTOBER: Tyvärr är denna träff inställd. /Styrelsen

*

Välkomna till Thelins på S:t Eriksgatan måndag den 28 oktober 2019 klockan 17. 

Vi tittar tillsammans på utdrag ur böcker av Olga Tokarczuk och Peter Handke, och hjälps åt att granska deras litterära storhet. Alla är välkomna och det är inte nödvändigt att ha läst något innan.

writing book reading close up brand literature library text handwriting letters learning document

Fika och boksamtal

Textpiloterna bjuder in till boksamtal om Doften av ett hem av Bonnie-Sue Hitchcock torsdag 12/9 klockan 17 på Thelins i korsningen S:t Eriksgatan/Flemminggatan.

Boken får årets Peter Pan-pris och har liknats vid Jellicoe Road. Den är alltså lite klurig och därför väldigt lämpad att samtala om – tillsammans fördjupar vi vår läsning och blir alla lite klokare.

Välkommen!

Textpiloternas sommartips

reading
Bild: Unsplash

Den 13 juni hade Textpiloterna sommarmiddag för medlemmar på den grekiska restaurangen Faros i Stockholm. Under kvällen flög åtskilliga tips på läsning och förkovran över bordet. Här är några av dem:

  • Vår älskade av Kamila Shamsie
  • Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf (finns i Litteraturbanken)
  • För vissa är läsningen ett förräderi, radioessä av Jimmy Vulovic
  • Allt jag fått lära mig av Tara Westover
  • Vem dödade min far av Édouard Louis
  • Farlig midsommar av Tove Jansson
  • Gilead, Hemma och Lila av Marilynne Robinson
  • Eddan
  • Kalevala
  • Över näktergalens golv av Lian Hearn
  • Med livet framför sej av Emile Ajar, pseudonym för Roman Gary

Vi diskuterade också föreningens fortsatta verksamhet och styrelsen tog med sig flera förslag på kommande aktiviteter och arrangemang. Mer om det efter sommarlovet.

Nu önskar vi alla medlemmar och andra nyfikna en skön sommar med många litterära utflykter och resor!

Styrelsen för Textpiloterna

Garanterat lånelöfte på Litteraturbanken

rösträttLB
En digital utställning om rösträtt – en liten del av det enorma litteraturkapital som finns på Litteraturbanken.

Snart är det sommar och vi i Textpiloterna drar igång en kampanj för Litteraturbanken som källa till nöjesläsning. Vi hoppas att så många som möjligt vill hänga på. Garanterad läsränta utlovas.

Varför Litteraturbanken?

I Litteraturbanken finns mängder med texter, mest äldre men även en del nyare, öppet och fritt för alla att läsa – utan konton, inloggningar eller annat krångel. Perfekt för semestern då man kanske sitter i lugn och ro långt från bibliotek eller kuskar runt på olika ställen utan att kunna ta med sig en massa böcker – och helt plötsligt drabbas av akut bokbrist.

Vad finns i kassavalvet?

Många texter i Litteraturbanken finns i epubformat. Dem kan man ladda ner och lägga i eboksläsaren när man har uppkoppling och på så sätt skaffa ett fint resebibliotek i sin mobil eller surfplatta.

Vi föreslår att alla läsentusiaster hjälps åt att de närmaste två veckorna tipsa om texter som vi tycker om. Vi använder alla möjliga sociala medier, hashtaggar med #litteraturbank och på så sätt sprider vi massor med idéer om vad vi kan läsa i sommar.

Hur hittar man guldet?

index

För den som ännu inte utforskat Litteraturbanken rekommenderar vi följande:

  • Starta här och titta i dropplistan ”Välj Samling”. Där kan du hitta teman som passar just dig.
  • Följ Litteraturbanken på Instagram, Twitter eller Facebook. De har också ett nyhetsbrev att prenumerera på. Du får garanterat tips om spännande texter som du inte haft en tanke på att de finns.
  • Litteraturbankens material för skolan ger teman och andra ingångar till kända klassiker. Det är helt okej att titta där även när man bara vill läsa för nöjes skull.

Med detta önskar vi att vi alla får många fina tips på läsning från det outtömliga konto med fria uttag som vi alla har hos Litteraturbanken.

Vi som drömmer

IMG_9665
Hela Verkets ensemble på scen i föreställningen marDrömmar. Foto: Annelie Drewsen.

Den 16 mars 2019 var Textpiloterna medarrangör till programmet Vi som drömmer på Järva Folkets Park. Det blev en mycket lyckad eftermiddag med fokus på ungdomars drömmar, konst och kamp.

Drygt 50 besökare hittade till Teaterladan denna ruggiga eftermiddag. Första programpunkt var ett panelsamtal med Rebecca Gorwat, Saro Zandi, Rio och Amir Nabizadeh som berättade om sina drivkrafter att arbeta med skådespeleri, regi, för kvinnors rättigheter respektive fotografi. Samtalet leddes av Annelie Drewsen.

54419055_2096024643808150_4952416782020247552_o
Panelsamtal med fyra unga talanger. Foto: Cilla Dalén.

Därefter spelade teatergruppen Verket sin föreställning marDrömmar, som gestaltar ungdomars egna erfarenheter av att fly från sitt hemland, komma till Sverige och kastas mellan hopp och förtvivlan under asylprocessen.

IMG_9669 kopia
I logen före föreställningen. Foto från Verkets Instagram.

Med små medel och stor lidelse satte den lilla teatergruppen publikens känslor i rörelse. Den avlägsna mammans röst ekade genom hela föreställningen. När Saro Zandi framförde en ödesmättad version av barnvisan En kulen natt medan Mahdi Abassi färdades ensam över ett  hav av blåa tygstycken smälte fasan på Medelhavet samman med svenska barndomsminnen i ett hjärtskärande ögonblick.

I samband med programmet ordnades försäljning av kaffe, te och fikabröd. Programmet arrangerades i samarbete mellan teatergruppen Verket, Järva Folkets Park och Textpiloterna.

 

Vi SOM DRÖMMER
Affischen till programmet av Edith Drewsen Fernandez.

Grejen med läsning är läsning

Den 30 augusti höll Textpiloterna sitt första medlemsmöte. Mötet inleddes med att Cilla läste högt ur Ann-Marie Körlings bok Ovan trädtopparna – berättelser om att lära sig läsa och fortsätta läsa. Därefter delade vi med oss av olika sätt att visualisera, anteckna och prata om böcker tillsammans med elever.

Eftersom medlemmarna arbetar med barn och ungdomar i olika åldrar kunde vi fundera på samma slags frågor utifrån våra olika praktiker. Några reflektioner efter mötet:

Det är rackans komplext att undervisa nyanlända äldre elever. Intressant att höra Annelie och Lina prata. Det är mycket givande att diskutera erfarenheter och tankar när man har samma mål men olika praktik.

*

Hur sammanfattar man en bok bra? Vad belyser man? Annelie belyste ”problemet” som det viktigaste. Bra tankar att gå vidare med. Svårigheterna att ställa bra frågor för att eleverna ska våga berätta om hur de upplevde boken. Hur viktigt samtalet är. OM boken.

*

Olika sätt att synliggöra läsning i ett klassrum. Vi var kritiska till alltför stort fokus på kvantitativa sätt, som att räkna sidor eller rita bokryggar i en stapel. Risken finns att man förvandlar läsning till en tävling istället för något spännande och magiskt i sig. Roligare då att samla böcker klassen läst på en tidslinje eller världskarta på väggen. Det synliggör läsningen och kan samtidigt ge en bild av vilken litteratur klassen läser och öppna upp för intressanta samtal om det lästa.

*

För att förstå en berättelse måste man förstå konfliktens/problemets plats i berättelsen (utan problem – ingen berättelse). För att klara av att skriva en sammanfattning verkar man inte behöva ha snappat upp berättelsens problem, utan kan stapla ”viktiga händelser”. En sammanfattning är alltså inte ett säkert kvitto på förståelse. Kanske kan ledsagande mot att hitta berättelsens problem vara ett tydligare stöd i att försöka förstå berättelsens kärna (”Vad handlar texten om?”). En sammanfattning författas i sådana fall (vid behov) i ett senare skede, när man är säker på att berättelsens grundproblem är tydligt.

*

Vid läsning (och annan träning) verkar vi behöva röra oss i en växelverkan mellan inre och yttre motivation. Den yttre motivationen kan fungera lite som stavarna vid längdskidåkning. Ibland måste vi putta på. Den inre motivationen är glidet. Oavsett hur bra vi blir på något behöver vi ibland använda stavarna, men utan glid är det svårt att fortsätta framåtrörelsen alls.

Kan vi se en poäng med att hjälpa eleverna att identifiera när de behöver stöd av stavar?

*

Böcker måste få vara bra för att de är böcker. Vinsten med att läsa litteratur ligger i att läsa litteratur. Om vi låtsas som att folk behöver belönas för läsning så skapar vi också en situation där läsningen inte är belöning i sig. Problematiskt! Lita på litteraturen! Grejen med läsning är läsning.

*

Det här poddavsnittet om minnet tyckte jag var intressant med tanke på vilka möjligheter som i praktiken finns för sen läs- och skrivinlärning (äldre elever som för första gången ska tillägna sig skriftspråk). Bland annat lyfts lite om hur hjärnans förmåga att minnas ändras från barndom och upp genom ungdomen.

Stort tack till alla som kom på mötet. Nästa gång hoppas vi att det blir ännu fler som kan vara med.

Styrelsen

genom Annelie Drewsen